Wednesday, October 29, 2008

Hukum Bersanding Mengikut Perspektif Islam



Musim cuti di Malaysia sekarang ni mesti sibuk dengan kenduri walimatul urus atau lebih dikenali dengan kenduri kawin.. sempena pula seorang sahabat sedang bertanyakan kenapa persandingan dilarang di dalam islam.. saya tersentuh untuk melampirkan kenapa ia diharamkan dan bagaimana persandingan ini harus dilakukan.. diharap bagi mereka yang akan berkahwin tidak lama lagi akan mendapatkan pengajaran yang sebaiknya..


Persandingan mungkin suatu yang biasa kita dengar dan lihat. Namun, sedarkah kita tentang apa pandangan syarak terhadapnya? Mungkin ramai yang bersetuju pada teorinya...tetapi bila ketika praktikalnya, ramai yang kecundang... Bila ditanya persoalan tu oleh seorang sahabat, saya yang lemah ini terkaku dalam persoalan ini..tersedar banyaknya hukum kita ambil mudah..setiap perbuatn kita tidak teliti soal hukum..apabila diselidiki, mungkin kita dapat membantu dan membuka perbincangan..mudah-mudahan kita tidak terjebak ke landasan ciptaan syaitan yang inginkan menyesatkan manusia...

untuk perbahasan tentang hukum ini , sahabat-sahabat boleh pegi ke link ahwal syahksiah diatas sana , untuk kita bersama-sama berbincang dalam perkara ini , saya minta maaf keatas kelemahan saya ini , jika ada kesalahan , tegurlah diri saya yang lemah ini , saalam perantuan yang berada selain dari mesir

0 comments:

Blogger Templates by OurBlogTemplates.com 2007